Gáspárdy Tibor

tibor.gaspardy@gmail.com

+36 30 384 4815

1960-ban született Sopronban, képzőművész családban. Rajztanári diplomát 1984-ben szerzett a Pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Karán. 1998-2001 között a Magyar Iparművészeti Egyetem Vizuális és Környezetkultúra szakát végezte el. 1992 óta a Soproni  Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Karának Vizuális Tanszékén tanít. 2014-ben PhD fokozatot szerzett. Doktori értekezésének címe: „A kortárs művészet piaca a magyarországi magángalériákban.” Egyetemi docens. 2021-től a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Művészeti és Sporttudományi Intézetének igazgatója.1986-tól kiállító művész. 1994-ben a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (Képzőművészeti Alap) Festő tagozata tagjai sorába választotta. 2022-ben felvételt nyert a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének Festő tagozatába. Az 1989-es újjáalakulástól 2012-ig tagja a Soproni Képzőművészeti Társaságnak. Megalakulása óta tagja a hivatásos soproni képzőművészeket tömörítő Fidelissimart művészeti csoportnak. Számos egyéni kiállítása volt itthon és külföldön, illetve részt vett honi és külhoni kollektív tárlatokon az említett művészi szervezetek, csoportok rendezésében.

MUNKÁSSÁGA KRITIKÁK ÉS MEGNYITÓBESZÉDEK TÜKRÉBEN:

„…Gáspárdy Tibor a szó legnemesebb értelmében hagyományokat tisztelő művész. E szemlélet nemcsak témaválasztására, de művészi eszköztárára is jellemző, melyet tudatosan új és új elemekkel gazdagít.                                                                                                   

Akvarellt használ, egy olyan klasszikus technikát, amely biztos szakmai tudást, koncentrációt és fokozott művészi érzékenységet kíván.

Gáspárdy képein a természet a színek varázsával és lírai finomsággal kel életre, megidézve meghitt részeit vidéknek és városnak…”

(Részlet Almási Tibor művészettörténésznek a VI. Alpok Adria Nemzetközi Biennálé katalógusában megjelent írásából 1997.)

„…Lírai hangvételű, klasszikus akvarelltechnikával készült képei alapos szakmai felkészültségről tanúskodnak. Témáit környezetéből, szülővárosa romantikus hangulatokat őrző látványaiból, dunántúli tájélményeiből szűri ki. Könnyedség, kifejezőerő, áradó színesség, oldottság jellemzi munkáit …” 

(KORTÁRS MAGYAR MŰVÉSZETI LEXIKON 1. Bp. Enciklopédia kiadó, 1999.)

„ … Gáspárdy Tibor viszonya a színekhez kétségkívül egyéni és érzékeny – minden általa ábrázolt témában egyfajta saját színvilág búvik meg. A hangulatok, melyek ábrázolásaiban jelentkeznek, színekben és formákban törnek elő. A művészetére jellemző személyes jegyek meglepő jelenségeket hoznak létre. Ily módon új lelket ad a tájnak és környezetnek, saját és önálló életre kelti őket. Érzéseiből számunkra a táj egyfajta új érzékelését nyitja meg. Az érdekes az, hogy teremtett tájai önálló életre kelnek, és míg szemléljük őket, folytonos változáson és mozgáson esnek át. A képek előhívják emlékeinket saját, általunk látott tájakról és élményekről, és mégis ugyanakkor ezek a képek egy határozott tájról és világról szólnak nekünk…”

(Részlet Rudolf Kremer megnyitóbeszédéből.  Elhangzott 2003 decemberében Eupenben    (Belgium) a BRF Székházban rendezett kiállításon)

„… Gáspárdy Tibor szubjektivitást adó hatásának újra vonzáskörébe kerültem e teremben.(…) A homogén világ képsora vezeti a nézőt, és beavatja belső világába is. Ötvözötten gazdag, metaforikus átváltozások variációsorozatának különös meghittségű légköre lengi körül alkotójuk legújabb periódusát. Mintha a természeti poézis e vonzó sétakertjének labirintusából semmi hajlandóságunk nem lenne kitalálni. E képek egymással is valami társalgó, halk dialógust folytatnak. De mi a titka e különös képek marasztalásának? Látszatra lényegtelen irányból közelít szeretett témáihoz. Épp ez a „nem várt mód” emeli ki! Sőt, több dimenzióssá magasztosítja!  Festett költészetének különös légiességet kölcsönöz Gáspárdy „madártávlata” is: a repüléshez közelítő, légifelvételekre emlékeztető magasba ívelő képei (…) Sopront és környékét szinte összeölelik – és jelképpé növelik! …”

(Részlet Szokolay Sándor Kossuth díjas zeneszerző Gáspárdy Tibor 2005ben a Festőteremben rendezett kiállításán elhangzott megnyitóbeszédéből.

Eszköze és anyaga az akvarell és a papír, ami a legkönnyedebb, legtünékenyebb képi fogalmazásnak látszik. Ezzel az anyaggal való kifejezés – ezzel szemben                                    nagyon sok eltökéltséget, határozottságot, biztos anyagkezelést – de improvizatív érzékenységet is kíván. Nehéz „nyelv” az akvarell. 

Gáspárdy Tibor a vízfestés hagyományának folytatójaként ugyan, de a látvány átfogalmazásával, a nézőpontok új kiválasztásával, saját világot festett és fest. Képein nem a tárgy a fontos, hanem annak festői átfogalmazása és élményeinek képpé alakítása…”

(Részlet Sulyok Gabriella Munkácsy-díjas grafikusművész ajánló soraiból Gáspárdy Tibor főiskolai docensi pályázatához. 2007.)

„…Azért is szeretem hosszan és sokszor elnézegetni ezeket a képeket, mert mindig találok rajtuk valami újat, mondjuk egy foltot, amelyet addig talán észre se vettem, és amelyből kiindulva hirtelen mintha kiélesedne a kép – szinte tapinthatóan látom magam előtt az öreg kerítést vagy a pocsolyában tükröződő eget. Akárcsak egy jó versben, ahol egyetlen jól elhelyezett szó hirtelen nagy távlatokat képes megnyitni – azt hiszem, van is valami hasonlóság a költők és a festők munkája között. (…) Érzéseket, érzések árnyalatait persze nehéz szavakkal kifejezni. Ezek az utcák, dűlőutak, patakpartok legalább annyira belső, mint külső állapotok képei, bizonyos fajta érzelmi hangoltságéi – lírainak mondanám őket, ha a „lírai” szóról nem valamiféle lágyságra, érzelmességre asszociálnánk – márpedig ezek a képek nagyon erőteljesek, nem emlékszem, hogy láttam-e már valaha ennyire erőteljes akvarelleket….”

(Részlet Rakovszky Zsuzsa Kossuth-díjas költő, író, műfordító kiállításmegnyitó beszédből. Elhangzott Gáspárdy Tibor jubileumi tárlatának megnyitóján, 2010. november 6-án a soproni Festőteremben.)

„…A festmények nem a pillanatnyi látványt rögzítik, hanem a város párlatát adják. Esszenciát. Valami olyan módon, ahogyan a rózsaszirmok tömegéből a vegyi eljárás eredményeképpen csupán néhány csepp olaj lesz, ám ennek illata tartalmazza a hajdanvolt nyári rózsakert illatát. A megfestett házak között nincs reális átjárás, a kerítéseken kevés a kapu, az utak sok helyütt zsákutcába torkollnak. Az épületek olyan sűrűn, olyan töményen sorakoznak egymás mellett, mögött és fölött, hogy alig lehet köztük átmenni, még talán egy tipikus soproni Durchgangnak sem jut itt hely. Kevés művésznek sikerült ilyen töményen megragadni egy város lényegét. Ez a fajta sűrítés, az a fajta álomlátás Gáspárdy Tibor festményeinek egyik fő erénye. Gáspárdy ugyanis nem leképez, hanem megjelenít. Nem utánoz, hanem teremt.  A lelkünkben élő Sopront fogalmazza újra, – azt, amelyik évtizedek során, fokozatosan épül, gazdagodik bennünk, és amelyet megszámlálhatatlan mennyiségű kép összességeként hordozunk magunkban…”

(Részlet Kovács-Gombos Gábor festőművész DLA kiállításmegnyitó beszédéből. Elhangzott Gáspárdy Tibor kiállításának megnyitóján 2018. október 2-án a Bánfalvi könyvtár galériájában.)

Önálló kiállítások:

•  1990 Kapuvár Művelődési Ház 

•  1990 Sopron Pedagógus Kultúrház 

•  1993 Sopron Várkerület Galéria 

•  1996 Sopron Várkerület Galéria 

•  1997 Sopron Pannónia Galéria 

•  1998 Kempten /Németország/ Sparkassengalerie

•  2001 Nagycenk Horváth & Lukács Galéria 

•  2001 Sopron BOSS Galéria 

•  2002 Luxemburg/Luxemburg/ Waldorf Iskola Kiállítóterme 

•  2002 Eupen/Belgium/ BRF Galéria 

•  2005 Sopron Festőterem 

•  2006 Nagycenk, Kastélymúzeum 

•  2006 Stegersbach(Ausztria), Golf és Termál Szálló Galériája 

•  2006 Sopron Business Club Cafee Étterem és Kávéház Galériája 

•  2009 Csömör Művelődési Ház 

•  2010 Sopron Festőterem 

•  2011 Budapest Scheffer Galéria

•  2015 Fertőhomok Tájház

•  2015 Soproni Petőfi Színház

•  2016 Soproni Múzeum Fabricius Galéria

•  2018 Bánfalvi Fiókkönyvtár

• 2020 Eisenstadt Polgármesteri Hivatal Galériája 

• 2024 Sopron Festőterem

Fontosabb csoportos kiállítások

Új Dunántúli Tárlat: 10 megye meghívott képzőművészének részvételével 

Műemlék Magtár Rendezvényház, Balatonalmádi, Magyarország 2019.8.18

DIMENZIÓKMAOE tagok kiállítása 

Reök-palota, Szeged, Magyarország 2019.10.5

„XXI. Soproni Őszi Tárlat”: Magyar Festészet Napja 2021 rendezvénye

HORIZONT”: A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének kiállítása (akvarell – festészet)

REÖK, Szeged, Magyarország 2021.09.04

Kép -Tár- Ház II. (A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége országos seregszemléje) 

Szombathelyi Képtár, Szombathely, Magyarország 2021.10.21

Wir sind die Stadt: A FidelissimArt Sopron hat művészének kiállítása

Galerie Kunstreich, Kempten, Németország 2021.10.8

FidelissimaArt kiállítás 

Bartók 1 Galéria, Budapest, Magyarország 2022.4.21

Kis-Kép-Szalon V. 2022 

Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Székháza, Budapest, Magyarország 2022.12.8

Geometria szabadon” Budapest, Klebelsberg Kultúrkúria –  a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Festő Szakosztálya kiállítása ( 2023.03. 9.) 

„XI.” a FidelissimArt   Sopron, Torony Galéria – 2023.04. 28.

Sopron festészete -15 művész 15 alkotása: Kamarakiállítás a Soproni Múzeum anyagából a Magyar Festészet Napja alkalmából 

Soproni Múzeum – Fabricius Galéria, Sopron, Magyarország 2023.10.18

• „Kis-Kép-Szalon VI. 2023”

Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Székháza, Budapest, Magyarország 2023.12.14


Gáspárdy Tibor galériája